Tento krok robí v praxi len málo firiem.
Uveďme príklad: firma chce vytvoriť a zaregistrovať ochrannú známku na nový výrobok. Názov výrobku vymyslí marketingové oddelenie, dajú ho preveriť rešeršou (tú si objednajú u svojho patentového zástupcu). Na základe výsledkov rešerše zistia, že novovytvorený názov sa dá pre ich oblasť pôsobenia (napríklad farmaceutické výrobky) bez problémov registrovať a rozhodnú sa, že chcú mať kombinovanú ochrannú známku. Potrebujú teda okrem názvu aj grafický návrh. Firmy bežne zadávajú objednávku na vytvorenie grafického riešenia externej firme. V externom grafickom štúdiu sa pustí do práce grafik, ktorý pripraví niekoľko návrhov, firma si jeden z nich vyberie. Grafické štúdio vystaví faktúru, firma ju uhradí. Grafik ešte odovzdá firme podklady, aby vedeli s grafikou pracovať. A tu príbeh zvyčajne končí. Veľa firiem si myslí, že zaplatením faktúry sa grafické zobrazenie stalo ich vlastníctvom, s ktorým môžu ďalej ľubovoľne nakladať.
Nie je to však pravda.
Situácia sa ešte komplikuje tým, že firma uzatvára zmluvu s grafickým štúdiom, pričom autorom diela je konkrétny grafik, a nie grafické štúdio. To je však otázka týkajúca sa diela vytvoreného v zamestnaneckom pomere a grafické štúdio má zvyčajne so svojím zamestnancom tieto záležitosti dopredu ošetrené v pracovnej zmluve.
Treba si zapamätať:
Zmluvu s autorom diela treba mať určite uzatvorenú ešte pred podaním prihlášky na registráciu ochrannej známky. Ak tak firma neurobí, zasahuje do práv autora a on sa môže účinne brániť. Napríklad môže od firmy požadovať zaplatenie ujmy za neoprávnené použitie jeho diela. Má nárok aj na poplatky za každý kus výrobku, ktorý dáva firma na trh (ak na obale používa jeho autorské dielo).
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára